2012-04-12

Borgerlig u-sväng om central bilparkering:
Nytt P-hus i kvarteret Tegnér av Ulf Nymark

Den borgerliga majoriteten i Lunds kommun gör nu en helomvändning i frågan om ett nytt centralt beläget p-hus. Planerna på en p-anläggning i kvarteret Galten spolas och i stället sker en storsatsning på ett 7-vånings p-hus i det mera centralt belägna kvarteret Tegnér. Samtidigt kommer kvarteret norr om det nya p-huset att omvandlas. Den österrikiske gasmästaren Avril Pullson, i moderata kretsar oftast kallad Rorsmannen (eller helt enkelt HSS, Han Som Styr), har fått löfte om att här uppföra ett 16-vånings höghus med lyxbostäder och eleganta kontor. Huset kommer att heta DU, vilket lär vara en förkortning för ”demokratiskt underskott”.
   Den befintliga bebyggelsen i dessa kvarter, dvs i huvudsak Kulturhistoriska museet, ska rivas och byggas upp på nytt på jordbruksmark intill Pilsåkerområdet, det s k Nya Lund.

Kulturhistoriskt arv
På en fråga från Sydskånska Degbladet om inte detta är att demolera det kulturhistoriska arv som finns samlat i Kulturkvadranten säjer Bilvägsbyggnads-nämndens blå eminens, Kris Bilin, att den borgerliga majoriteten slår flera flugor i en enda smäll genom att på två ställen i staden Lund förena gammal och ny kultur.

Balanseringsprincipen tillämpas
”Ute i Nya Lund, som står för den nya och framåtsyftande kulturen kan vi hänga på lite gammal kultur för att skapa balans. Det är den s k balanseringsprincipen som tillämpas. Lunds stadskärna, där gatunätet ursprungligen byggts för gång- och hästtrafik, vill vi nu göra mera attraktiv genom att framhäva den moderna transportkulturen – bilismen. Vi räknar med i storleksordningen 15 000 nya bilar per dag i stadskärnan”, säjer Bilin till tidningen.

Övningsbana för cyklister
Det tryck som uppstår på ökad framkomlighet för bilar vid Pilsåker kommer man att möta upp genom att bygga en helt ny trafikanläggning vid Mobiliarondellen. Det blir en flergrenad bilbro över rondellen - typ Segevång - med fyra filer i varje riktning, som oavsett trafikbelastning medger fortkörning i en hastighet av 50 km/tim över den tillåtna. Själva rondellen kommer inte längre att behövas för biltrafik. ”Vi kommer att bygga om den till en realitetsanpassad övningsbana för Lunds cyklister. Så de kan träna och vara väl förberedda för att färdas på verklighetens cykelbanor. Övningsbanan kommer delvis att i branta sluttningar ledas ner i en underjordisk tunnel, den kommer att förses med oväntade gupp och håligheter och tvära 90-graders kurvor, samt plötsliga slut på cykelbanan.”

LSS – nytt bolag
För att genomföra denna omvandling av Lunds stadskärna har kommunen tillsammans med den i Gent verksamma konsultfirman Belgian Blue Ltd bildas ett gemensamt bolag under namnet LSS, Lund Spallation Source. Bolagets namn torde anspela på konsekvenserna för stadskärnan. (Spallation är utrikiska och betyder ungefär ”splittring”)

Tumregel
”Kommer biltrafiken verkligen att öka så mycket att dessa satsningar behövs”, undrar Sydskånskans reporter. Härvid hävdar Bilin med emfas att frågan är bakvänt ställd. ”Vi som älskar biltrafik i centrum och externa köplador gör denna satsning just för att öka biltrafiken. Vi stödjer oss här på en gammal och synnerligen användbar tumregel bland samhällsplanerare: ’Vill du ha mera biltrafik, så planera för mera biltrafik’. Det är det säkraste kortet i all samhällsplanering och får ”amen i domkyrkan” att framstå som en vild gissning”, avslutar Bilin sin tidningsintervju.

Inga kommentarer: