2012-06-14

Nu är jag på tiggarstråt! av Lotta Wiktorsson

Bland de många besök och möten jag hade
i Gaza var kanske änkornas organisation "Life and Hope" det som gjorde det största intrycket på mig. Efter den israeliska massakern Gjutet bly 2009 stod Gaza med 554 nyblivna änkor med tillsammans över 2 000 barn. Att vara änka i det traditionella palestinska samhället kan bli en svår levnad. Har man inte en bror, en far eller en farbror som kan uppta en i sin familj kan man lätt hamna utanför det mycket kollektiva familjelivet.
   Nu har några driftiga unga kvinnor gått samman och lyckats med konststycket att organisera samtliga 554 änkor med barn i denna organisation, Liv och Hopp. Här arbetar man i ny gemenskap på att stötta och stärka varandra, organisera arbetstillfällen, ordna för barnen, ta plats i samhället...
   Men man är i alla bemärkelser en NGO utan statligt eller utländskt stöd och hankar sig fram på egna eller ihoptiggda medel. Det hindrar dock inte änkorna från att planera för ett "sommarläger" för barnen - en vecka på stranden med lekar, mat och lite godis.
   Och jag har nu lovat att försöka få ihop de 1 000 kr de skulle behöva för att göra detta möjligt.
   Du får mycket gärna hjälpa till! Jag har inget PlusGiro men på mitt överblivna konto på Handelsbanken går det bra att sätta in pengar och märka dem  "Sommarläger i Gaza" så förmedlar jag dem vidare med kurir inom ett par veckor.
   Handelsbanken konto 393 801 438, clearingnr 6682

Inga kommentarer: