2012-06-07

Politisk diversehandel av Ulf N

Slut på fossiler i Lund år 2020?
I veckan som gick hade den politiska referensgruppen för nya LundaEko – Lunds program för ekologiskt hållbar utveckling – ett sammanträde. Om arbetet med detta program hoppas jag mera utförligt att kunna återkomma till i VB. För dagen nöjer jag mej med att konstatera att det i de förslagna riktlinjerna för miljöpolitiken bland annat heter att Lund ska vara ”fossilfritt” år 2020.
Undrar just om detta med ”fossilfritt” syftar på att gubbarna och gummorna i den borgerliga majoriteten ska vara väck senast år 2020? Det är förstås en åtgärd som i högsta grad gynnar miljön. Eller är det månne ett försök att rycka undan grunden för paleontologernas verksamhet?

Pinsamt för MP?
Nu har Inspektionen för socialförsäkringar presenterat en redovisning där man konstaterar att privata bolagen som säljer personlig assistans gör rekordstora övervinster. Detta gäller inte minst en handfull s k riskkapitalbolag (Så kallas i nyspråket de företag som inte tar några som helst risker). Nog måste väl denna rapport kännas lite pinsam för Miljöpartiet i Lund som nyligen tillsammans med borgarna beslutade om en privatisering av assistansverksam- heten i Lund.

Bensinstationer i bostadsområden
Kommunens kvarnar mal sällan snabbt. Ofta mal de dessutom på tomgång. Som nu mitt ärende i Tekniska nämnden om bensinstationen vid Trollebergsvägen. Bensinstationen, som ligger extremt nära bostadsbebyggelse, drabbades av en brand i december 2009. I januari 2010 lämnade jag in ett förslag till Tekniska nämnden om att inte förlänga arrendekontraktet för bensinstationen. Det kunde ju vara läge för att flytta den efter branden. För inte ska väl de boende behöva ha en bensinstation strax utanför sitt sovrum eller sitt kök?!
   Ingen reaktion kom från Tekniska nämnden. Bensinstationen byggdes upp igen,
varför jag lät mitt förslag ligga stilla i nämndens stora papperskorg, där jag trodde att den hamnat. Men icke så: till min förvåning läser jag nu i bladen – nästan två och ett halvt år (!) efter min skrivelse till nämnden – att nämnden nu skall utreda möjligheterna att flytta bensinstationen vid Trollebergsvägen samt någon annan station. Undrar just om utredningen också ska ta 30 månader?

Ajöss till lokalt inflytande över stadstrafiken
Nu har den borgerliga majoriteten beslutat att Region Skåne ska överta stadsbusstrafiken i Lund. Borgarna förespeglar att trafiken skulle bli billigare för skattebetalarna. Om den blir billigare så sker det i så fall till priset av försämringar. Skånetrafiken anser nämligen att Lund har en ”överstandard” i stadstrafiken.

Hur går det med gratisresor för pensionärer?
Borgarna säjer sej som bekant vilja införa gratis resor för pensionärer. Dvs. gratis för äldre pensionärer, under vissa tider och vissa betingelser. Det skulle inte förvåna om borgarna backar från detta löfte med motiveringen att Skånetrafiken inte går med på detta. Så kan man skjuta ifrån sej hela ansvaret för stadstrafiken, inklusive brutna vallöften om gratisresor för pensionärer, på Skånetrafiken.

Ofinansierad spårväg
Till sist om den alltid lika aktuella spårvägsfrågan i Lund. I fjol ställde jag i Byggnadsnämnden frågan om när finansieringen senast måste vara ordnad för att spårtrafiken skulle gå igång år 2015. Svaret från ansvarig tjänsteman var att senast sommaren 2012 måste det vara klart. En titt i almanackan säjer mej att det är sommaren 2012 nu, även om termometern ofta visar något annat än sommartemperaturer. Och borgarna står där utan finansiering. Jag avger härmed ett högtidligt löfte: går det spårvagnar i reguljär trafik mellan Lund C och Brunnshög innan år 2015 har löpt till ända ska jag cykla Sydöstra Ringvägens cykelbana i nordlig riktning från Tetra Pak till cirkulationsplatsen på Dalbyvägen 10 gånger i sträck utan rast – därtill i motvind.

Not: Den ovannämnda cykelbanan är en av de mest raffinerat cykelfientliga som skapats i Lund. (Se VB nr 14/2011

Inga kommentarer: