2012-10-04

Ogenomtänkta kommentarer av Asch

Pensioneringen innebär många förändringar i vardagslivet, men den mest påtagliga är att jag har "söndagsfrukost", varje dag. Ibland tycker jag att den tar för mycket av min tid, men det är skönt att långsamt tömma en kanna te, läsa tidningarna och lyssna på radion. Tyvärr har jag nu ingen mer än katten, Sulan, som sysslar på mina kommentarer. Därför tänkte jag testa om istället VB läsarna kan utsättas för ogenomtänkta kommentarer till diverse nyheter och ämnen. Jag lovar att inte skriva varje vecka, men då och då.
   Min radiofavorit, Cecilia Uddén, levererade på tisdagsmorgonen ett av sina fantastiska reportage. Denna gång lyckades hon väva in bilder från Kairo i en berättelse om rädslan för att bli lurad. Bland annat berättade hon om hur myten om de stenrika tiggarna lever. Den hör man allt oftare även här när antalet tiggare ökar.
   I tidningen står det om att san-folket är jordens äldsta folk. Hoppas att denna intressanta vetenskapliga upptäckt inte förvärrar det starka förakt som flera av mina kollegor på universiteten i södra Afrika till min förvåning ofta gett uttryck för. Apartheid gjorde tyvärr inte svarta människor immuna mot rasism.
   Så vill s sänka skatten för oss pensionärer. Men inte till samma nivå som andra skattebetalare. Även s drar nytta av borgarnas taktik att först genomföra en stor försämring, skattehöjning i detta fall, för att sedan i omgångar kunna basunera ut att man gör förbättringar/skattesänkningar (fast små). Nu blir lika skattesatser för alla en dyr reform att återställa, och andra behov kan tyckas angelägnare. Vad v säger i just denna fråga har jag inte kollat, men satsningarna i budgeten på skola, klimat och hyresbostäder verkar väl valda.

Inga kommentarer: