2012-10-11

Polisen klargör reglerna i stadskärnan av Ulf N

Med ett stort mått av tillfredsställelse noterar jag att trafikpolisen i Lund nu (Sydsvenskan 6 oktober) går ut och klargör att det inte finns några gågator eller gångfartsområden i stadskärnan. Och att fordonen får färdas upp till 30 km/tim i hela stadskärnan. Förhoppningsvis kan detta bidra till att skingra myterna som sprids av kommunen i diverse dokument om att det finns gågator och gångfartsområden. Bland annat i fördjupning av översiktsplanen för staden Lund och i rapporter från den havererade Centrumutredningen sprids sådana falska påståenden. Tyvärr hjälper också andra till med mytspridningen: t o m Lunds Naturskyddsförening tycker sig ha hittat gångfartsområden, om man får tro deras Cykelplan för Lunds kommun.

Fel på en punkt
Tyvärr har dock polisen fel på en annan punkt. När det gäller en gatukorsning vid Kävlingevägen-Getingevägen säjer polisen: ”Cyklister ska vara uppmärksamma på att fordonen kan tvingas stanna mitt på cykelöverfarten”. Jovisst, cyklar kan tvingas stanna på cykelöverfarten på grund av bilar som blockerar den. Men uppenbarligen – av en bild av korsningen att döma – menar polisen här med ”fordonen” enbart bilar, dvs polisen hävdar att bilar kan hindra cyklistens framkomst på överfarten. Och som sagt: det händer (alltför ofta) att bilister stannar på cykelöverfart. Men det är inte tillåtet. Trafikförordningens 3 kapitel 62 paragraf är alldeles tydlig:  ”En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten.” (Min kursivering). Det är alltså inte möjligt att en bilförare ”tvingas” stanna, hen har själv valt att köra på ett sätt som gör att hen bryter mot reglerna.

Inga kommentarer: