2013-01-31

Tricket åter på agendan av Sven-Hugo Mattsson

Jag räknar 1953 som året då bilismen började byggas i Lund. Autostradan invigdes under pompa och ståt, då låg den nästan så långt österut det gick. Sen då har vi fått en yttre ring, vi har fått massor av vägar bara för bilismen, vi har fått breddade in- och utfartsvägar. Vi har fått enorma trafikplatser. Vi har fått massor av p-hus som så klart behövs när vi bygger ut vägsystemet.

Då och nu
Då, 1953, fanns inte en enda ljusreglering i Lund, då fanns inte ett enda p-hus, då cyklade vi ungar till skolan redan när vi började vid sju års ålder, då var Lund en lugn by. Nu har vi massor av ljusreglering, nu byggs det p-hus överallt, nu vågar man inte släppa ut barnen i trafiken förrän i elvaårsåldern, absurt, nu är Autostradan en rytande orm och ligger nästan mitt i tätorten Lund. Då kunde jag cykla obehindrat på körbanan, den närmaste vägen, jag parkerade min cykel vid trottoarkanten, nu har bilismen tryckt upp mig så jag får ta omvägar och kommunen kan inte ens fixa cykelparkeringen vid stationen på ett vettigt sätt.  Då visste vi inte om bilens, bilismens, svåra miljöskador. Då trodde vi att oljan skulle vara för evigt, då visste vi inte om utsläppens skadliga verkningar för människan, vi visste inte om att allergierna skulle öka kraftig. Vi visste inte att koldioxiden är en oerhörd farlig gas som innebär uppvärmning av vår planet. Då fanns en utvecklingsoptimism, som jag minns det, hos så gott som alla. Vi trodde att alla på sikt skulle kunna ha bil när ekonomin skulle göra det möjligt för alla. Naivt så klart man borde förstått bättre, men en förklaring. Då var det borgerlighete och socialdemokratin som drev på för bilismens utbyggnad, det är det nu också.

Tricket
Nu vill denna majoritet, Alliansblocket och det socialdemokratiska blocket, bygga ett p-hus, med 280 platser under kvarter Galten vid Bankgatan. Det skall byggas bostäder i kvarteret och att man bygger p-platser för de boende har en viss logik, men man borde undersöka möjligheten för de boende att parkera i andra, näraliggande p-hus. Hälften av p-platserna är väl vad de boende behöver, så varför   då bygga dubbelt så många. Vad motiverar de andra platserna? Det är här tricket kommer in. Tricket är att man planerar att ta bort markparkeringen på Mårtenstorget. Torget skall bli en bilfri oas med planeringar och parkbänkar. Jojo!

Prognos
Min prognos är följande, om fem år står byggnationen klar med det underjordiska garaget med sina 280 platser. Det innebär ännu mer trafik på Södra Esplanaden, Bankgatan och tvärgatorna. Esplanaden och Bankgatan är redan nu hårt ansatta, bägge gatorna är bussgator. Så upptäcker man att en stark opinion av bilister vill ha kvar parkeringen på Mårtenstoget. En så stark folklig opinion kan man ju inte gå emot. Dessutom upptäcker man, i dessa svåra ekonomiska tider kan Tekniska nämnden inte avstå de intäkter man får från parkeringen, det handlar om en och annan miljon!

Socialdemokratin
Att socialdemokraterna driver socialdemokratisk politik har jag inte några problem med, mer än att jag inte håller med om den, som kanske framgår. Man har omvandlat min lugna barn- och ungdomsby till en stinkande och bullrig stad, blommande äng har blivit avgas och betong (Påtlåten). Min bedömning är, vill jag betona, att S trafikpolitik har ett stort stöd hos medlemmar och väljare. Jag har aldrig hört någon gräsrot protestera mot denna politik, snarare tvärtom.  Jag konstaterar bara att det knappast är en politik för den ekonomiska underklassen, som inte har råd att hålla bil men väl är beroende av en kollektivtrafik av högsta kvalité. Det borde man tillfredställt.

Inga kommentarer: