2013-02-21

Siffror av Sven-Hugo Mattsson

Med braskande rubriker redovisar Sydsvenskan, för en månad sen, siffror som visar att det skett ett trendbrott med trafiken i Lund. Vi cyklar mycket mer, får man för sig, vi åker mer buss i Lund och bilåkandet minskar. Min omedelbara reaktion är att Sydis inte ifrågasätter siffrorna och värderar dem. Om man tittar noga på siffrorna och ser hur man mätt så konstaterar jag att materialet är så osäkert att man borde skrivit att resultatet är just, osäkert. Siffrorna kan klart stämma, det vore bra om det är ett trendbrott, men det är tveksamt. Sydis borde helt enkelt kritiskt granskat sifforna, som är journalismens grej. Man har inte tagit hänsyn till folkökning, väder, konjunktur, arbetslöshet och att siffrorna i huvudsak bygger på statistik, som i sig är en osäkerhetsfaktor.

Cykeln

Med rubriken att lundaborna cyklar 5 varv runt jorden varje dag och med en kurva som pekar rätt upp i himmelen får vi, som det verkar, en otvetydig bild att vi cyklar mer. När man tittar närmare på hur man mäter ser man att det finns osäkerhetskällor. Mätningen går till så att man räknar antalet cyklister vid 90 mättillfällen under två veckor i månadsskiftet sep-okt. Det är ambitiöst och det ger säkert en hyfsad bild. Men man borde mätt vid fler tillfällen, jag menar hur var vädret under dessa veckor? Man bör nog inte värdera år från år utan se detta långsiktigt, så då gör jag det.
   I kurvan över de senaste 20 åren ser man att cyklandet, i antal kilometer, har ökat med 35 %, denna siffra är betydligt säkrare och kan användas. Men Sydis gör det grova felet att inte ställa detta mot den kraftiga folkökning som skett, den relevanta siffran är ju hur mycket ökningen är per person.  Lundaborna har blivit runt 20 % fler under dessa 20 år och därför är det rimligt att reducera ökningen med detta. Då minskar siffran på ökningen till ungefär 12 % (135:120). Lund har dessutom blivit större under dessa 20 år, det har skett en rejäl byggnation, särskilt i ytterkanterna. Vi måste ha med hur långt var och en cyklar nu och då. Säg att varje cykeltur har ökat med 12 %, vilket är troligt! Om min hypotes är riktig, vilket jag i all ödmjukhet inte påstår, så kan det vara så att andelen lundabor, i procent, inte ökat alls. Jag menar med detta att det gäller att ifråga den här typen av siffror, alltid.

Bilen
Dagen efter finns rubriken ”färre bilar stadig trend”. Därmed är trenden, så att säga, fastställd, tycks det. Man redovisar att det gäller de kommunala vägarna, men inte särskilt tydligt. Jag menar, det är väl inte konstigt att vi får färre bilar på de kommunala gatorna när vi ständigt bygger ut ringarna, det är väl just vitsen med detta, att bostadgator inte skall belastas med genomfartsvägar. Om man skall redovisa biltrafiken måste man ha med hur det ser ut på de statliga vägarna. Just detta att biltrafiken minskar på de kommunala är något som Lunds kommun skryter med.
   Enligt kurvan för hur biltrafiken ser ut ser man knappast att det finns en stadig trend nedåt. Det är faktiskt så, enligt kurvan, att vi har mer biltrafik 2012 än 2007. Det var först mellan 2011 0ch 2012 man såg ett tapp, rejält sådan. Här någonstans blev Sydöstra vägen klar, hur mycket betydde den för den minskade biltrafiken på de kommunala vägarna? Vad betydde konjunkturen för nedgången, här finns fler frågor att ställa.  Jag noterar också att Sydis inte redovisat siffrorna för hela Lund ännu.

Opinions mätningar

De siffror vi ser ovan kan jämföras med de opinionsmätningar vi ser då och då. De har ungefär samma osäkerhet. Häromdagen kom två mätningar, de spretade åt olika håll. Det kan skilja flera procentenheter på samma parti. I ena mätningar går ett parti klart uppåt för att gå ner i den andra mätningen. Dessa institut har åtminstone vett att fastslå att den eller den siffran är statistiskt säkerställd, därmed får vi underförstått reda på att de andra siffrorna inte är det. Jag har, vill jag säga, god tilltro till statistik, där skiljer jag mig från Mark Twain, men det är trots allt inte sanningen. Tyvärr kommer dessa siffror att användas av Alliansen, Tove Klette har redan gjort det. Det är för övrigt en konstighet i detta. Klette använder siffran om minskad biltrafik för att skryta om Lunds miljöarbete. Hon är alltså medveten om bilismens negativa betydelse för utsläpp av växthusgaser. Ändå bygger hon och hennes Allians ut bilismen maximalt med nya vägar, bara för bilismen, nya trafikplatser och p-hus. Det senaste är förslaget om p-huset under Galten, alltså ännu mer trafik och avgaser i Lunds Centrum.

PS det var väl Mark Twain som myntade uttrycket: lögn, förbannad lögn och statistik.

Inga kommentarer: