2013-09-05

Trängande behov på Öresundståg av Stamnosslin

Här kommer ett litet exempel från en måndagkväll i augusti i hur det kan gå till i valfrihetens och avregleringens Sverige.
   Jag hade träff i går med mina gamla arbetskollegor på en pub i Malmö. Resan hem till Båstad och Skummeslöv blev som följer:
   “Köpte biljett (Malmö-Båstad 21.08), passerade en biljettkontroll, ner på perrongen och såg att Öresundståget var försenat 8 minuter. Samtidigt började jag känna effekten av mina öl. Ett trängande behov gjorde sig påmint. OK jag tar en plats och går på toa efter Lunds station, tänkte jag. Fick en bra plats och började läsa en nyinköpt bok. Efter Lund uppsökte jag närmaste toalett, där jag möttes av beskedet “Toaletten är avstängd”, sökte nästa med samma besked och nästa etc. Bistert konstaterade jag att ingen toalett var i funktion. Sökte efter konduktören. Fanns ingen.
    Nu var det kris. Benen i kraftig korsposition. Snart i Landskrona. Får hoppa snabbt ut och försöka uträtta mitt behov, planerade jag. Sagt och gjort. Steg ut men inte bättre än att jag trampade i mellanrummet mellan tåget och perrongen. Föll men kom snabbt upp på benen. In bakom en buske men i samma ögonblick blåste tåget till avgång. In igen (i dubbel bemärkelse). Gick fram och tillbaka på tåget. Såg ingen annan utväg än att stiga av i Helsingborg. Normalt stannar tåget 5-6 minuter i Helsingborg men eftersom tåget var försenat insåg jag att jag inte skulle få tid att göra mitt trängande behov på en av Knutpunktens toaletter. Ringde min hustru och bad henne komma och hämta mig i Helsingborg.
   Steg alltså av i Helsingborg för att uppsöka en toalett. Fanns ingen på perrongnivån utan började söka mig uppåt. Såg skyltar som pekade upp till “Färjevåningen”. Äntligen en toalett.
   Myntinsläpp? Nej möttes av beskedet att skicka SMS till ett särskilt nummer och med ett kryptiskt meddelande typ QCYZCXD. Med skakiga fingrar lyckades jag få iväg ett SMS men fick beskedet “Hej! Vi kunde inte debitera din beställning för terminal QFCX”.
   Rusade ner en våning. Hade tidigare passerat en av Knutpunktens sunkiga pubar. In där och äntligen – där var räddningen. Öppen toalettdörr. Inga mynt. Inga SMS-meddelande.
   Mitt trängande behov var över. En halvtimma senare kom min hustru inkörandes på Knutpunkten och hämtade upp mig.”   
   Hur kan Region Skåne tillåta att ett Öresundstågs körs utan fungerande toaletter och utan konduktör?
   Sverige är på väg åt fel håll. Upphandlingar och leka marknad enligt New Production Management-skolan har försämrat medborgarservicen, när entreprenörer jagar kostnader och struntar i kunden. Sjukvård, kollektivtrafik, skolor, äldrevård har blivit en lekstuga för inkompetenta, borgerliga politiker och oseriösa entreprenörer. 

Inga kommentarer: