2013-10-17

Simson störtar filistéernas tempel av Gunnar Stensson

Han ropade: ”Herre, Herre, tänk på mig och styrk mig denna enda gång, o Gud, så jag får ta hämnd på filistéerna för ett av mina båda ögon.”
   Han blev förstås bönhörd och tusentals filistéer krossades i rasmassorna. Simson offrade sitt eget liv. En sorts forntida nine-eleven. (Domarboken, kap. 16)
   Immanuel Wallerstein konstaterar i sin Commentary 15/10 att vi har många Simson i dessa yttersta dagar. Benyamin Netanyahu, Israels premiärminister är en av dem. Han kan rasera Mellanöstern.
   Men framför allt använder Wallerstein berättelsen om Simson i sin kommentar om budgetstriden i USA. Tea Partyrörelsen är kongressens - nej hela det amerikanska imperiets - Simson, som kan slå sönder det USA-ledda världssystemet i ett slag.
   Det bleknar visserligen bort i alla fall, men de flesta hoppas att det ska ske sakta, utan våldsamma katastrofer.
   Så långt Wallerstein. Idag, 17/10, står det klart att Simson (Tea Partyrörelsen) har besegrats.  Dagens lättade kommentatorer uttrycker osäkra förhoppningar om världsekonomin. Jag ser ingen som nämner den på lång sikt kanske viktigaste segern: Obama-care har räddats. Det är en seger för Obama och de 99 procenten.

Inga kommentarer: