2014-04-10

Inga statliga pengar till lundaspårväg – hur påverkar det planerna för Brunnshög? av Ulf Nymark

Det blev som bekant inga statliga pengar till spårväg i Lund. Inte helt oväntat valde M-ministern och M-regionrådet att prioritera utbyggnad av motorvägar i syfte att stimulera till mer biltrafik. Men än år ju inte hoppet ute om statliga pengar – en ny regering i höst kan om viljan finns göra snabba korrigeringar av planeringen. MP:s Karin Svensson Smith har ställt i utsikt att MP kommer att verka för omdispone-ringar i den händelse MP kommer med i en ny regering. Jag är osäker på var S- och V-riksdagsgrupperna står i denna fråga.
   Men vad händer om det inte blir någon spårväg till Brunnshög inom överskådlig tid? Moderaterna verkar av Helmfrids uttalanden att döma vara helt inne på att utbyggnaden av bostäder och verksamheter ska ske i planerad omfattning. Och spårvägen ska ersättas med bussar, bussar och bussar. Fast bussar kan inte ersätta spårvägen, dvs bussarna kommer inte att klara av eller ens locka tillnärmelsevis så många resande som en spårväg. Bussar, bussar och bussar innebär mera bilar, mera bilar och ännu mera bilar. Målsättningen om högst en tredjedel biltrafik till Brunnshög kan slopas, kommunens klimatmål försvinner i fjärran.
   För min del anser jag det självklart att hela planeringen för Brunnshög måste tas om från början om spårvägen inte kommer till stånd. Utbyggnaden därute på den prima åkerjorden långt från Lunds centrum måste kraftigt begränsas i förhållande till nuvarande planering.

Inga kommentarer: