2014-09-11

85 000 underkända i Björklunds skola
av Gunnar Stensson

Skolverket: ”Nytt bottenrekord” (5/9)

Andelen elever som inte får godkänt i nionde klass slog nytt rekord i våras. 13,1 procent klarar inte sin behörighet till gymnasieskolan. I år innebär det ungefär 12 000 elever. Antalet barn som underkänts under Jan Björklunds 8 år som utbildningsminister uppgår till cirka 85 000, fler för vart år.
   Skolan blir allt mindre likvärdig. 2006 tog Alliansen makten. Då var det 10,5 procent som inte fick godkänt. Kommunaliseringen och friskolereformen hade börjat upplösa skolans kvalitet.
   Utbildningsminister Jan Björklund förvärrade rötan. Genom att förstärka den korrumperande treenigheten skolpeng, friskola och så kallad valfrihet förvandlade han skolan till den marknad för giriga bedragare som vi nu alla ser, och som är lika omöjlig att styra eller kontrollera för skolledare som för stat och kommun. Samtidigt genomförde han reformer som accelererade sönderfallet. Slutresultatet blev PISA-haveriet.
   Skillnaderna mellan skolor har fördubblats under Jan Björklunds tid. Barn som hamnar i fel skolor får sina livschanser förstörda, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström.
   Nästan hälften av barnen till lågutbildade föräldrar, 42 procent, fick underkänt i våras, liksom mer än var fjärde (29 procent) invandrarelev. Utslagna. Dömda till utanförskap. Proletariserade.
   Samtidigt ser vi friskoleaktiebolagens företrädare hånskratta i TV. I år börjar fler elever i fler nystartade friskolor än någonsin. Vinstbegränsningar? Hahaha! Det blir inte så lätt att fixa för de sex lättlurade partierna M, C, FP, KD, SD, MP och S!

Academedia är störst med cirka 35 000 elever. I Academedias skolor är bara 5 procent utan gymnasiebehörighet, enligt en annons. Sätt era överklassbarn hos oss! Liksom medelklassbarnen!
   Friskolekoncernen har två vinststrategier
 • Den ena går ut på att samla resursstarka elever i påstådda ”prestigeskolor”. Eleverna liknar varandra, är billiga i drift och når rimligt goda resultat utan dyra resurser eller hög lärartäthet. När de lämnar utbildningen har de utvecklats till en sorts asociala nördar.
 • Den andra handlar om att samla resurssvaga elever i skitskolor som man sedan helt enkelt kör i botten och lägger ner.

I Lund har vi exempel på båda strategierna i St Lars-området
Engelska skolan är prestigeskolan.
   Skitskolan är Realgymnasiet (tidigare John Bauer) som ligger ett stycke därifrån.  ”Inget år på Realgymnasiet har varit bra, men det sista året var vidrigt och totalt kaos”, skriver eleverna till ETC 5/9. De gjorde sitt skolval och slösade bort tre år på ingenting. Utebliven praktik. Ständigt nya lärare. Bristande undervisning. Både skolans lärare och elever har anmält Realgymnasiet till Skolinspektionen. Frågan är vad det har för effekt.

Skolinspektionen tillsattes för att vår extremt liberala skola nödvändiggör extrem kontroll. Men Skolinspektionen klarar inte sin uppgift, fastslog Riksrevisionen nyligen. Den kontrollerar bara skolans dokumentation (som ju kan fixas av en slug sekreterare) i stället för att inriktas på verksamheten. Många undermåliga skolor har slunkit igenom kontrollen.
   Skolforskare menar att Skolinspektionens påverkan är negativ och skapar misstro.
   Lärarnas Riksförbund instämmer i kritiken liksom Skolledarförbundet genom sin ordförande Matz Nilsson (som jag känner som en mycket dugande pedagog och skolledare sedan han en kort tid tjänstgjorde i Lund 2005-06). Skolinspektionen kan inte säkerställa kvaliteten, säger Matz Nilsson. Tre fjärdedelar av Skolinspektionens egna tjänstemän instämmer.(Radions program Kaliber 6/9).
   Jan Björklunds skapelse är en papperstiger. Och friskolekoncernerna hånskrattar.

Vad ska vi ta oss till?
Skolan är det viktigaste vi har i vårt samhälle. De senaste tjugo åren har den fallit sönder. Allt snabbare.
   De två grundläggande problemen är kommunaliseringen, som i praktiken omöjliggjorde likvärdighet, och marknadssystemet: skolpeng, friskola och fritt val.
   Det enda parti som har förstått detta (flertalet skolforskare och tjänstemän har insett det för länge sedan) är Vänsterpartiet. Vårt enda hopp om ett stopp för fortsatt segregation och kommersialisering och ett återupprättande av kunskap, kvalitet och likvärdighet är därför att V blir så starkt i valet att det får ett avgörande inflytande på skolpolitiken, helst genom regeringsmedverkan. Det blir inte lätt. Makten och miljarderna står till korruptionens tjänst.

P.S. OECD-rapporten Education at a glance visar att Sverige är det land där matematik-kunskaperna försämrats mest.

P.P.S. Chile, som delar den svenska bottennoteringen i PISA-mätningen, påtvingades av general Pinochet, anhängare till Milton Friedman, samma skolmarknadssystem som vi har infört under demokratiska former. Landets socialdemokratiska regering försöker nu reformera det. Det politiska motståndet är hårt och kommer från de samhällsskikt som stödde den chilenska diktaturen och de neoliberala idéerna på 1970-talet.

Inga kommentarer: