2014-09-04

Lund är ingen bra gång- och cykelkommun
av Sven-Hugo Mattson

Lund är en bilkommun. Jag har en mer än 60- årig erfarenhet av Lund som trafikkommun. Då fanns inte yttre ringen med Motorvägen, Norra ringen m.m. Det är jätteinvesteringar som gjorts här. Infartsvägarna har breddats och vi har fått massor av p-hus, ibland bara för handeln. Vi har fått ett Nova och ett Mobilia med enorma mängder god mark enbart för bilparkering. Tror vi att vi har oceaner av mark? Vi har byggt nya motorvägar till Kävlinge och Gårdstånga där det redan fanns vägar. Motsvarande investeringar i gång- och cykelvägar är bara en bråkdel av detta. Och, för tusan, nu skall jag inte svära mer, de har ju byggts för att få undan de cyklande från körbanorna och bilarna.

1950-talet
För drygt 60 år sedan fanns inte ett enda trafikljus i Lund. Dessa som är ett hinder för cykeln och gåendet har ju inte tillkommit för dessas skull men det hindrar deras framfart. När jag började skolan, sju år gammal, tog jag bara cykeln och satte ut den på körbanan och cyklade ”närmaste” vägen till skolan, dylikt. Jämför med att man nu inte släpper ut barnen i trafiken förrän vid 11 års ålder. Jag parkerade min cykel vid på trottoarkanten, nu måste jag hitta ett cykelställ inte alltid särskilt nära dit jag skall, det vill säga om jag nu hittar något cykelställ. Vid stationsområdet tar det sin tid.
   När jag cyklade till min faster i Henkelstorp, mellan Löddeköpinge och Saxtorp, cyklade jag rätt ut på Fjelievägen och vidare till Fjelie, Flädie och så vidare. Nu får jag inte ens cykla på Fjelievägen, norra del längst ut eftersom jag inte får cykla i Fjelierondellen. Jag behövde inte cykla 100 m söderut in under en tunnel och så tillbaka 100 m norrut för att komma på rätt köl. Då fanns bara tunnlar/broar, vid järnvägen, i hela Lund. Nu tvingas jag ständigt ner i underjorden eller över broar för bilismen skull, där man mycket väl kunde reglerat på ett sätt så att cyklandet och gåendet slapp detta. Allt detta har gjorts för bilismens bekvämlighet, för att inte störa bilen. Förr cyklade jag till Malmö, för att se Malmö FF spöa upp något lantisgäng, typ Djurgården eller Gais. Då cyklade jag raka vägen till Malmö IP utan att ta mig över eller under Malmövägen fyra gånger.

Vad kan man begära?
Kan man då begära att det skall vara lika bekvämt att cykla i dagens Lund som i 50-talets. Absolut inte, men hur skall jag tycka att Lund är en bra cykelkommun när jag hade det så mycket bättre för 60 år sedan. Men Jag menar att det finns alla möjligheter att göra det betydligt bekvämare för cykel och gående, så varför gör man inte det? 
   Det finns många bra gång- och cykelvägar i Lund. Hardebergabanan ut till Sandby, är hyfsad, men den börjar, efter drygt 10 år, att krackelera och den är något för smal. Det är bra att vi har cykelvägar till Dalby och Staffanstorp. Det finns även andra avsnitt inne i sta´n som är väl godkända. Men de brister som finns gör att betyget blir underkänt. Det finns för mycket hålor mer än decimeter stora. Förutom att det är obekvämt så är det farligt. Exempel på detta är på en av cykelhuvudvägarna ner mot konsum på Örnvägen och utanför badhuset ner till Klostergården från norr. Här finns också avsnitten vid Vildandsparken som börjar bli väl skruttna. Det finns alldeles för många avsnitt där trädens rötter har brutit upp asfalten och gett oönskade hinder som också är farligta. Exempel här är på Trollebergsvägen vid Högbovägen. Grönska från träd och buskar sticker ut över gc-vägarna och gör redan smala vägar ännu smalare. Grenar från träd går så långt ner att man behöver ducka, särskilt vid regn. Detta finns överallt, i stort sett, där det finns grönska. Det finns avsnitt där cykelvägarna är alldeles för branta på grund av att det hela tiden är vi som skall upp eller ner. Cykelvägen vid Kobjer som går under Norra ringen och in i Gunnebo är ett exempel. Här finns en brant nerförsbacke, som slutar i en fyrvägskorsning, försök cykla här en isig vinterdag. Bron över samma Norra Ring från Sofiparken till S:t Hans backar är ett annat exempel.
   Gc-vägarna är ofta alldeles för smala och att blanda gång- och cykel, utan ordentlig åtskillnad, är ett otyg. Ett exempel här är järnvägsundergången från Bantorget till Trollebergsvägen. På dess norra sida är både gång- och cykelvägen allt för smala, vilket innebär att gående och cyklande ständigt knör på varandra. Det senare exemplet är skandal och borde genast åtgärdas. Ett annat exempel är Svanevägen och Svanegatan. Gc- vägarna vid Svanevägens södra sida är alldeles för smala, här kan vara rätt mycket trafik. Gångbanan är dessutom ofta översållad av sly och jord. Lägg till att det vid vissa avsnitt saknas gc-vägar, Kävlingevägen norr om Norra ringen, vid Nöbbelöv, är ett exempel.
   Även för de gående är Lund en dålig kommun. Ta Magle lilla kyrkogata, här är trottoarerna i vissa avsnitt helt borta på grund av växtlighet och trappor. I vissa avsnitt är här smalt och trottoaren hällar.
   Samma kritik finns om Bytaregatans norra del. Likadant med Stora Fiskaregatan och norra delen av Grönegatan ner till Kattesund. 
   Dessa brister visar en nonchalans gentemot de gående och cyklande.

Lösningar
Jag hoppas få återkomma med förslag på lösningar på de här problemen som om de genomförs skulle lyfta trafiksituationen för gång och cykel. Mina förslag kommer att vara positiva och bara i liten grad kommer jag att utmana bilismen. Bara där gång och cykel behöver mer plats föreslår jag att man smalnar av körbanor. Men körbanorna är så pass breda att det knappast är något problem i värsta fall får man enkelrikta för bilen. Det kommer så klart att kosta och får ske över tid, utom där det är akuta brister, och när olika trafikavsnitt ändå skall byggas om.

Inga kommentarer: