2014-10-02

Black power av Gunnar Stensson

Malcolm  X,
av Manning Marable
Leopard förlag, 2014

Biografin handlar om ”mannen bakom myten, som modigt antog utmaningar och förvandlade sig, i försöken att utveckla en vision av en värld utan rasism. Utan att sudda ut hans misstag och motsägelser förkroppsligar Malcolm en slutgiltig måttstock som alla andra amerikaner som strävar efter att axla en ledares mantel måste mätas mot ”, skriver författaren Manning Marable på bokens sista rader, strax före sin egen död. Den handlar om en revolutionär epok i USA:s historia
   Under rubriken X-faktorn kunde man läsa Patrik Svenssons insiktsfulla och detaljerade presentation i Sydsvenskan 13/9.
   Den är värd att läsa - och läsa om. Gör det! Skynda dig sedan att få tag i boken. Själv hade jag turen att hitta den på Klostergårdens bibliotek redan måndagen 15/9.
   VB har varken utrymme, tid eller intellektuell skärpa att skriva en artikel som X-faktorn. Det vore ju också överflödigt.
   Däremot kan vi låta Malcolm X tala, ja just tala. Här hör vi det talade ordet, den muntliga framställningen. Utdragen är hämtade från några av hans viktigaste tal under de sista månaderna av hans liv.

Segregation och rasistiskt våld
”Ett segregerat skolsystem skapar barn som är andliga krymplingar när de lämnar skolan. Men det betyder inte att en skola är segregerad därför att den är helt och hållet svart. En segregerad skola innebär att det är en skola som kontrolleras av folk som inte har det ringaste intresse av den.
- - -
Gå inte ut och skjut folk varenda gång ni och jag läser i tidningen om att de bombar en kyrka och mördar kallblodigt – inte vuxna människor utan fyra små flickor när de bad till den Gud den vite mannen bad dem att tillbe – och ni och jag ser hur staten skickar sitt folk dit ner och inte kan ta reda på vem som gjorde det.”
Ballot or Bullet, 1964

Kampen är internationell
”Men en annan grupp i Amerika, de som är kända som svarta nationalister, de är mer intresserade av mänskliga rättigheter än av medborgerliga rättigheter.
- - -
De betraktar sig som en del av den mörkhyade delen av mänskligheten. De ser striden inte som en kamp på den amerikanska arenan utan med hela världen som bakgrund. Och i detta sammanhang ser de att den mörkhyade mannen räknar många fler än den vite mannen.”
Den svarta revolutionen, 1964

Islam, kolonialism och bilden av Afrika.
”Jag tror på islam. Jag är muslim och det är inget fel med att vara muslim. Det är inget fel med islam som religion. Den lär en bara att tro på Allah. De av er som är kristna tror förmodligen på samma Gud, för jag tror att ni tror på den Gud som skapade universum. Det är samma sak som vi tror på, han som skapade universum – enda skillnaden är att ni kallar honom Gud och vi kallar honom Allah. Judarna kallar honom Jehova. Om ni kunde hebreiska, skulle ni förmodligen kalla honom Jehova också.
- - -
Amerika är ett samhälle där det inte finns något broderskap. Det här samhället kontrolleras först och främst av rasister och segregationister som finns i Washington och befinner sig i maktpositioner. Och från Washington utövar de samma slags brutala förtryck mot mörkhyade människor i Syd- och Nordvietnam, i Kongo och på Kuba och på alla andra ställen i världen där de försöker exploatera och förtrycka folk.
- - -
Se bara vad som händer just nu i och kring Saigon och Hanoi och i Kongo och på andra ställen. Amerikanerna är våldsamma när deras intressen hotas. Men trots allt detta våld som de praktiserar i internationell skala, så förutsätts det att när ni och jag vill ha lite frihet, då ska vi praktisera ickevåld.
- - -
Kolonialmakterna i Europa hade fullständig kontroll över Afrika och de spred en negativ bild av Afrika. De sprider alltid en negativ bild av Afrika: vildar i djungeln, kannibaler, ingen civilisation så vi började avsky den bilden. Vi ville inte att någon skulle börja tala med oss om Afrika, än mindre att de skulle kalla oss afrikaner.
- - -
När er inställning till Afrika blir positiv och när ni förstår mer av Afrika då kommer ni att upptäcka att er inställning till er själva också blir positiv. Och det vet den vite mannen. Och därför försöker han på ett mycket skickligt sätt att få er och mig att hata vår afrikanska identitet, våra afrikanska särdrag.
Nationalism och rasism”, 1965

Texterna är hämtade ur Black Power – svart makt, en samling dokument som Björn Kumm gav ut på bokförlaget Aldus 1967.
   Ett år senare, i februari 1968, kom FNL:s Tet-offensiv, början på slutet av USA:s krig i Vietnam.  I april 1968 mördades Martin Luther King. I maj 1968 mördades Robert Kennedy. Mindre betydelsefull var nog studentrevolten i Paris för att inte tala om kårhusockupationen i Stockholm, men båda inspirerades av den svarta kampen för mänskliga rättigheter i USA och Vietnams kamp mot USA-imperialismen. I augusti 1968 återtog de Gaulle makten i Frankrike. 1968 ställde Black Panther Partys utbildningsminister Eldridge Cleaver upp som presidentkandidat i USA. I november 1968 blev Nixon president.

Några dagar efter sitt sista tal blev Malcolm X mördad under ett möte i Audobon, Broadway, februari 1965. Han blev skjuten inför alla med ett hagelgevär på nära håll. Förövarna var hans fiender i Nation of Islam. FBI gjorde ingenting för att förhindra mordet. Senare samma år utkom ”The Autobiography of Malcolm X” som Alex Haley och Malcolm X arbetat med i flera år. Den fick omedelbart spridning i hela världen.

2014 mördas en obeväpnad svart tonåring av en polis i Ferguson, USA, och svarta reser sig i hela landet. 2014 utbryter ebola-epidemin i Afrika. Ingen bryr sig, förrän ett par vita avlider. 2014 samarbetar Sverige liksom USA och Israel och andra vapenproducenter med Saudiarabien, som sedan decennier systematiskt avrättar folk genom halshuggning. När IS hugger huvudet av ett par amerikaner och en engelsman inleder hela västerlandet inklusive Frankrike, Belgien, Sverige och Danmark bombningar. Vad skulle Malcolm X ha sagt?

Inga kommentarer: