2014-10-02

Servicebolaget SJ? av Bengt Hall

Nu är det snart dags igen. Om två veckor sitter jag åter på tåget med ett interrailkort i bagaget. Det är dags för den årliga tågluffningen med Folke. Och hur får man tag på ett interrailkort? För två år sedan gick jag ner till SJ:s butik på stationen. Förutom kortet fick jag råd och hjälp med sovplatser mm. Sedan försvann den möjligheten. Numera är det bara i Sveriges tre största städer man kan få SJ:s personliga service över disk. Jodå, jag vet att man numera också kan köpa inrikes biljetter hos Skånetrafiken, förutom på nätet förstås. I fjor ringde jag till SJ och fixade interrailkortet. I år var det dags igen. Satt en halvtimme i kön innan jag kom fram, bara för att få reda på att numera finns inte denna service längre. Jag hänvisas till en viss privat resebyrå. Tack och lov finns en sådan i Lund så det ordnade sig. Frågan är bara när resten av SJ privatiseras…

Inga kommentarer: