2014-11-20

Svar på Ulf Nymarks angrepp av Jan Annerstedt

Ulf Nymark har lämnat vänsterpartiet och demokratisk vänster för miljöpartiet, men han har kvar sin gamla debatt-teknik. Han försöker tilldela mig och andra inom FörNyaLund åsikter som han sedan angriper som om de vore våra.
Sanningen är att vi som lokalt parti försöker förnya Lund från ett öppet och pragmatiskt perspektiv, där vi hela tiden lyssnar på aktiva och engagerade medborgare. Vi är varken höger, vänster eller mitt emellan. Vi står fria från den nedbrytande blockpolitiken. Vi var för övrigt ytterst nära att uppnå ett långsiktigt och mycket detaljerat samarbetsavtal även med S och MP i Lund.

FörNyaLund arbetar för en mera hållbar kollektivtrafik i Lund. Vi kommer att göra allt vi kan för att få bussarna i hela kommunen att bli bullerfria och bekväma med senaste teknik och utan farliga utsläpp. Vi vill gärna att stadsbussar och lastfordon skall laddas med el för att uppnå högt ställda klimatmål. Vi arbetar aktivt för att Cykelstaden Lund skall förbli landets bästa. Och vi vill att Lunds stadskärna skall bjuda på positiva upplevelser när man färdas till fots – sommar som vinter.

Ulf Nymark raljerar mot att jag i fullmäktige vågar ta upp frågan om bilen som färdmedel för de som vill besöka Lunds centrum för att handla. Han glömmer att det finns många i Lund som är beroende av bil för att klara av vardagens många små bestyr.

Lunds centrum skall förbli en marknadsplats och vara tillgängligt för alla medborgare och besökare. Hänsyn behöver tas till en åldrande befolkning. Stadens servicefunktioner måste anpassas. Har man problem med höften och kanske har lite svårt att gå skall det ändå vara möjligt att uträtta nödvändiga ärenden utan att åka bil till Nova Lund.

Det borde vara möjligt att parkera bilen i några minuter med bara en P-skiva för att handla färsk fisk till middagen eller hämta lusmedel på apoteket. För en småbarnsfamilj, där båda föräldrarna yrkesarbetar, skulle det underlätta om de mest enkla, men inte så obetydliga vardagsbekymren kunde fixas utan att behöva sätta bilen på Domus tak eller ett parkeringshus vid Södra Esplanaden och med barn på armen försöka ta sig runt.

I fullmäktige tog jag dessa två exempel från min egen vardag med ansvar för två små barn på fyra och sju år, som jag just hämtat på dagis och på Vårfruskolan. Huvudlöss härjar i skolan och barnen ropar på färsk fisk till middag. Det handlar för mig om att pussla ihop en dag av arbete, pendling från Köpenhamn och familjeliv utan att förlora i livskvalitet.

Ämnet för fullmäktiges diskussion var inte alls mina personliga, praktiska bekymmer, men problemen för centrumhandeln i Lund. Ett konkret förslag från en medborgare i Lunds kommun låg på bordet. Han hade väntat sedan i december 2013 för att få kommunens kommentar till hans förslag om att underlätta för centrumhandeln.

Denne medborgare hade föreslagit gratis parkering på Mårtenstorget under minst en timma. P-platser skulle reserveras på torget också på förmiddagar. Torghandeln skulle få maka lite på sig för bilarna. Det var ett på alla punkter dåligt förslag, tyckte jag i diskussionen. Förslaget borde remitteras tillbaka till nämnden och en konstruktiv diskussion föras med denne medborgare.

Jag kunde inte argumentera för gratisparkering med denne medborgares argument. Men jag försökte nyansera frågan i fullmäktige. Det borde gå, menade jag i debatten, att diskutera möjligheten för bilburna av att använda P-skiva för att ordna viktiga småärenden under 10-15 minuter även i centrala Lund.

I Danmark och Tyskland finns många städer av Lunds storlek med mycket attraktiva stadskärnor som präglas av gång- och cykeltrafik – och där finns mängder av småbutiker som alltid lockar besökare. Där fungerar också P-skivor för gratis korttidsparkering utan problem. Och det uppstår ingen överdrivet stor biltrafik. Trafikkulturen bygger på hänsyn till de som rör sig till fots och på cykel.

Res och lär om hur en stadskärna kan utvecklas och fungera som marknads- och mötesplats utan att helt stänga ut biltrafik!

Om Ulf Nymark och andra miljöpartister vill diskutera dessa frågor konstruktivt och med nyanser, kan jag ge bra exempel också från Sverige. I vårt land finns små och medelstora städer som lyckats främja sin stadskärna, utveckla sin cityhandel och främja sin trafikpolitik och miljö utan att i varje läge förhindra barnfamiljer och äldre personer att komma in till centrum med bil.
Jan Annerstedt
 


FNL:s p-politik leder till trafikkaos
Svar till Annerstedt
Annerstedt argumenterar som om det idag vore nästintill omöjligt att ta sig in till Lunds centrum med bil. Så är ju inte fallet. Det finns tillfartsvägar i alla väderstreck och det finns gott om bilparkeringar: Mårtenstorget, ovanpå Coop, i p-husen Dammgården och Färgaren, för att nu nämna bara några stora p-anläggningar.

Vad FNL och Annerstedt vill är att det ska vara gratis att parkera bilar vid och på Mårtenstorget. Varför det ska vara gratis framgår inte av FNL:s argumentation. Gratis parkering ökar ju inte antalet lediga p-platser eller gör det lättare att hitta en p-plats. Tvärtom. Parkeringsavgifter är till för att ordna trafiken. Gratis parkering vid och på Mårtenstorget leder inte till ordning: det leder till kaos.

Annerstedt påstår att jag tillskriver FNL åsikter som de inte har. Jag har kritiserat FNL för att de vill införa gratis bilparkering i stadskärnan. Någon annan FNL-åsikt nämnde jag överhuvudtaget inte i mitt VB-inlägg förra veckan. Av Annerstedts genmäle framgår tydligt att det just är den åsikten FNL står för. FNL borde nog ta sig en funderare på sin parkeringskaospolitik - till och med moderaterna står för en mera sansad syn på parkering i stadskärnan.
Ulf Nymark

Inga kommentarer: