2014-11-20

Trafikkaos av Sven-Hugo Mattsson

Det trafikkaos vi har nu på Bangatan kommer inte överraskande, det har ju funnits i några år. En orsak är att vi blir alltfler både i Lund och i vår omvärld, samtidigt som Lunds Centrum inte blir större. Vi har sen flera årtionden tillbaka alltfler bilar per person, tillkommer att vi reser alltmer. Allt detta har gjort att trycket i Lunds centrum har ökat, kanske mer än tiofalt på bara några årtionden.
   Det finns en annan orsak till det trafikkaos vi nu ser, framförallt vid övergångsstället vid Tullhuset, den politiska oviljan att lösa problemet. Jag menar varför gör man inget, exakt nu, innan vi får en trafikinfarkt här. Visst, jag tycker att man skall ta bort bilarna från Bangatan och det kräver utredning och ombyggnad av en del trafikplatser. Men börja med detta omedelbart och ta bort bilarna innan vi måste bygga om vid stationsområdet! Det är ju bra om bilarna är borta då.

Tekniska nämnden
Tekniska nämnden har så klart ansvaret för situationen men har tyvärr inte den politiska viljan att lösa det hela. Det kommer många år framöver att finnas en majoritet i Tekniska nämnden som är bilvänlig. Alliansen, Socialdemokraterna och väl också Sverigedemokraterna tillhör denna majoritet. Under många år har vi sett hur bilen har tagit alltmer utrymme, trängt undan gående, cyklande och kollektivtrafiken. Trängt undan i meningen att dessa trafikslag inte fått mer utrymme trots att dessa också ökat. Resonemanget i Tekniska nämnden går ut på att ett p-hus där bara ger en liten ökning av trafiken. När vi bygger nästa är resonemanget detsamma, inte heller det här p-huset ger någon påtaglig ökning av trafiken. Men när man byggt tillräckligt med p-hus, breddat infartsvägar, byggt nya vägar och avfarter så inträffar just detta som händer nu på Bangatan. Det råder också kaos på flera andra avsnitt i Lund.

Ta bort bilarna
Problemet vi ser nu på Bangatan är alltså självförvållat. Ett annat problem med Tekniska nämnden och dess bilvänliga majoritet är att man inte vågar prioritera, allt skall finnas överallt trots att allt inte får plats. Se till exempel Lilla Fiskaregatan där cyklarna måste bort, det finns andra vägar för cyklisterna att ta utan större omvägar och man kan faktiskt le en cykel några 10-tal metrar. Vi hade fått en god gågata här istället om cyklarna kom bort.
   På Bangatan måste alltså bilarna bort och man kan konstatera att ingen bil, taxi undantaget, har sin målpunkt här.
   Det finns faktiskt en stor politisk majoritet för att på sikt ta bort bilarna. Men det är det där med ”på sikt” som gör mig skeptisk. Det har mig veterligt bara gjorts en inskränkning av bilen i Lunds historia, låset vid Stortorget. Så låt oss hoppas men gardera med en viss skepsis.

Inga kommentarer: