2015-11-05

20 år sedan Israels bosättare mördade freden
av Gunnar Stensson

När jag skriver detta är det på dagen 20 år sedan Israels premiärminister Yitzhak Rabin mördades den 4 november 1995.
   Varför?  För att han ville fullfölja Oslo-avtalet om en tvåstatslösning. Det innebar att tiotusentals bosättare skulle evakueras från Västbanken före 1999.
   Först följande morgon hörde jag om mordet i radion. Kvart över sju tog jag 131:an till Malmö. Jag ägnade dagen åt att förklara händelsen för mina elever i Heleneholm.
   Mördaren hette Yigal Amin. Han företrädde bosättarrörelsen och hyllas idag som en hjälte. Bosättarna är patriotiska föredömen för Netanyahus nationalister.
   Men Yitzhak Rabin kände dem. Han kallade dem terrorister och en skam för varje vettig jude. Om de fick fortsätta skulle det leda till Israels undergång, sa han. De måste bort.
   Idag bor det fler bosättare än palestinier på Västbanken. De terroriserar palestinierna. Under de aktuella oroligheterna i Jerusalem hetsar de israelerna att be på Tempelberget.
   I helgen talade USA:s tidigare president Bill Clinton vid en minnesceremoni inför 20-årsdagen av mordet. Rabin gav sitt liv för att ni skulle få leva i fred, sa han.
   En tvåstatslösning är enda vägen till fred, sa Obama.
   Men det skiter Netanyahu i.

Inga kommentarer: