2015-11-05

Klar rondvinst till sverigedemokraterna; åtminstone på Klostergården av Göran Persson

Idag hamnade nedanstående flygblad i min brevlåda på Klostergården i Lund. Jag har markerat de två första meningarna. Skälet till detta är att jag läste dessa meningar samtidigt som jag hörde Sveriges imigrationsminister Morgan Johansson säga samma sak i radion. Vad är slillnaden mellan Sverige och Tyskland där Merkels budskap är oförändrat: "Vi klarar det."
   Som det kan bli! Att ha en hög svansföring mot sd är självklart bra men om man tvingas ändra sig och leverera samma budskap så blir det lätt som att bita sig själv i densamma.
   Efter att ha hämtat mig någorlunda från denna början så läste jag resten av bladet och fann att huvudbudskapet är kravet på en folkomröstning om invandringen. Det gick inte att låta bli att tänka på kärnkraftsomröstningen, kan det bli likadant fast tvärt om? V och c säger ja, sd och kd säger nej. S och fp bildar såklart en linje två som säger ja fast med omöjliga reservationer.
   Kvar att fundera på är m, var står man mellan att "öppna sitt hjärta" och "medicinska åldersbestämningar"? Där har jag personligen en gissning men vad det gäller mp kan jag inte ens gissa. Hur kampen mellan partisjälen och regeringslusten faller ut undrar jag om ens mp:s medlemmar vågar gissa. Man sitter trots allt i samma regering som den ovan nämnde ministern.


 

Inga kommentarer: