2016-01-28

På spaning efter sanningar av Gunnar Stensson

Rummet för dagstidningar i stadsbiblioteket är öppet från klockan 8 på morgonen. På torsdagarna brukar jag gå tid för att se om det finns något att rapportera i VB i veckoupplagan av den israeliska tidningen Haaretz. Det blåste hårt i morse och molnen for som smutsiga presenningar över stan.
   Jo då. Där fanns den upprörande berättelsen om den palestinske studenten Adnan Mashni som blev skjuten av israelisk militär när han satt i en taxi i Jerusalem på väg till skolan. Gideon Levy, som fick Palmepriset härom veckan, hade skrivit.
   En annan artikel analyserade utförligt och bekymrat Israel som en allt mer utpräglad apartheidstat på väg att bli internationellt isolerad. Och en notis meddelade att Netanyahu hade avvisat Abba Ebans senaste förhandlingsförsök.
   När jag sedan bläddrade i den danska Politiken hittade jag en stor färgglad karikatyr som visar den danske statsministern Lars Lökke Rasmussen, Venstre, i uniform och Hitler-pose. Han ryter:
 

Venstre – Probably the stupidest political party
in the world

 
”It´s offensive to compare us with the Nazis!” Apropå beslutet att råna flyktingar på deras tillgångar. Karikatyren hade föregående dag publicerats i brittiska Guardian.
   Om någon vill träffa mig så är jag troligen på stadsbiblioteket mellan halv nio och tio nästa torsdag.

Inga kommentarer: