2016-12-08

Vänsterns väg av Gunnar Stensson

Den enda struktur som kapitalismen inte kan undvara är klasskillnaderna, eftersom hela produktionssättet bygger på ekonomisk utsugning, Nina Björk utvecklar det här mycket bättre än jag, i Drömmen om det röda.
   Citatet är hämtat från Åsa Linderborgs artikel Håll ihop, vänstern (AB 8/12). Artikeln ingår i en debattserie om vänsterns väg som pågår i Aftonbladet och är tillgänglig på nätet. Åsa Linderborg polemiserar mot en tidigare artikel av Paula Mulinari och Rebecka Selberg.
   Den 6 december publicerades Göran Greiders artikel Upp med hakan, vänstern. Ett viktigt inlägg, med breda perspektiv. Också den refererar till Nina Björk.
   Greider griper tillbaka på en hundraårig polemik mellan kommunister och socialdemokrater. Han betygar Nina Björk sin högaktning. Samtidigt menar jag, att han i artikeln pådyvlar henne idéer, som hon faktiskt inte står bakom, och dessutom påskiner att hon motsätter sig de kloka tankar som Greider själv formulerar i sin artikel. Kanske Nina Björk kommer med ett svar.
   Jag hade tänkt skriva om den delvis inbillade motsättningen mellan Björk och Greider, man kan säga att Björk började grälet, för hon polemiserar mot Greider på ett par ställen i sin bok. Fast där tycker jag att hon har rätt.
   Det visade sig att jag skulle behövt skriva en egen bok för att riktigt behandla frågorna. Det har jag inte tid till nu. I stället uppmanar jag läsarna att ta del av debattserien, att läsa Nina Björk och ta del i debatten här i Veckobladet.
   Det går att börja genast. Annars kan man ju ta julen på sig och läsa in sig för att komma med ett substantiellt inlägg här i Veckobladet där toleransen är stor. Efter tjugondag Knut. Man kan också skriva gemensamma inlägg.

Inga kommentarer: