2017-11-30

Jesus möter moderata partiföreträdare
av Gunnar Stensson

Jesus träffade i söndags, på den så kallade Domsöndagen, några Moderater som ville genomföra tiggeriförbud. De kom bland annat från Staffanstorp, Vellinge och Göteborg.
   Mötet slutade i öppen konflikt. Jesus sade: ”Gå bort ifrån mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. Jag var hungrig och ni gav mig inget att äta, jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte hand om mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte.” Matt 25.
   Konflikten kanske kan lösas om de omvänder sig till den linje Jesus fastslog några månader tidigare med orden: ”Gå och sälj allt vad du äger och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen.” Matt. 19.
   I Göteborg blev tiggeriförbudet nedröstat av fullmäktige igår.

Inga kommentarer: